اقدام پژوهی مدیریت کلاس

در حال حاضر 2 نمونه اقدام پژوهی مدیریت کلاس درس در وبسایت معلمان پژوهنده قابل دانلود است و تیم محققان ما آمادگی تدوین و نگارش اقدام پژوهی در باره مدیریت کلاس درس و سایر موضوعات را بصورت اختصاصی و تک نسخه ای مطابق سفارش شما دارند . در ادامه لینک های دریافت نمونه های اقدام پژوهی مدیریت کلاس درس را مشاهده میکنید.

مهمترین عواملی که در اداره ، کنترل و رهبری کلاس درس به معلمان می تواند کمک کند و به عنوان عوامل موثر مطرح باشد می توان به:الف – شخصیت معلم ب – دانش معلم – ج – مهارتهای تدریس نام برد.
مجموعه ای از ویژگیهای رفتاری هر فرد نماینده شخصیت آن فرد است . معلم باید فردی صبور ، خونگرم ،مهربان و اجتماعی باشد. و سعی کند با رفتار های خوب و مناسب خود اثر مثبت بر رفتار دانش آموزان بگذارد. معلمی در اداره ،هدایت و رهبری کلاس درس خودموفق است که توانایی حل هوشمندانه تعارضها و تضاد های موجود در مباحث کلاسی را دارا باشد. یعنی در هنگام بحث و گفتگو دانش آموزان با توجه به روشهای معقول سعی کند آن تضادها و اختلافات را در بین دانش آموزان حل کند. و اگر در این راه توفیقی بدست نیاورد ممکن است چنین دانش آموزانی را به کلاس دیگر انتقال دهد. و یا ممکن است ابتدا در حل تضاد بکوشد و اگر موفق نشد آنان را از یکدیگر جدا کند و می توان از مربی پرورشی و مشاورین مدرسه هم کمک گرفت. ولی بهتر است معلم از عقل سلیم خود بهره بگیرد. اگر می خواهید یک معلم خوب و موفق در اداره و کنترل کلاس باشید باید از خودتان شروع کنید. و باید آنقدر به موضوع درس مسلط باشید که با بیان خوب و رسا چنان درس بدهید که دانش آموزان را مجذوب خود نمایید. و در این زمینه معلمان تازه کار بخصوص می توانند به مطالعه کتابهای مربوط به روان شناسی تدریس – یادگیری بپردازند. و همیشه با توجه به پیشرفت علوم و تکنولوژی در دنیا ایجاب می کند معلم از تازه های علم آگاه و باخبر باشد و در زمینه فنی و اجتماعی و چگونه برقراری ارتباط با دانش آموزان همیشه آماده باشد .

 

اقدام پژوهی ابتدایی با موضوع چگونه توانستم مشکل عدم فعالیت و مشارکت کلاسی دانش آموزان را بهبود دهم

اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی چگونه توانستم  مشکل عدم فعالیت و مشارکت کلاسی با دانش آموزان  را در رضا دانش آموز پایه پنجم برطرف نمایم دقیق در قالب ورد اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی چگونه توانستم  مشکل عدم فعالیت و مشارکت کلاسی با دانش آموزان  را در رضا دانش آموز پایه پنجم برطرف نمایم دقیق در قالب ورد معلمان پژوهنــــــــــــــــده تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود…

150,000 ریال
اقدام پژوهی معاونت آموزشی: افزایش نشاط در دانش آموزان مدرسه راهنمایی در استراحت کلاسی

اقدام پژوهی معاونت آموزشی: افزایش نشاط در دانش آموزان مدرسه راهنمایی در استراحت کلاسی

اقدام پژوهی نشاط اقدام پژوهی معاونت آموزشی با موضوع چگونه می توانیم نشاط را دردانش آموزان مدرسه راهنمایی درهنگام ساعات استراحت کلاسی افزایش دهیم در قالب ورد اقدام پژوهی معاونت آموزشی با موضوع چگونه می توانیم نشاط را دردانش آموزان مدرسه راهنمایی درهنگام ساعات استراحت کلاسی افزایش دهیم بانک فایل نشاطی معلمان تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهی معاون آموزشی  را تایید و همه محتویات آن…

150,000 ریال
اقدام پژوهی مدیر آموزگار با موضوع چگونه توانستم به شادابی حیاط و محوطه بازی ‏و مطالعه بچه ها کمک کنم

اقدام پژوهی مدیر آموزگار با موضوع چگونه توانستم به شادابی حیاط و محوطه بازی ‏و مطالعه بچه ها کمک کنم

اقدام پژوهی مدیر آموزگار چگونه توانستم به شادابی حیاط و محوطه بازی ‏و مطالعه بچه ها کمک کنم دقیق و کامل در قالب ورد و قابل ویرایش اقدام پژوهی مدیر آموزگار با موضوع چگونه توانستم به شادابی حیاط و محوطه بازی ‏و مطالعه بچه ها کمک کنم معلمان پژوهنــــــــــــــــده تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهی مدیر  را تایید و همه محتویات آن را بر…

150,000 ریال
اقدام پژوهی برای معلم ابتدایی با موضوع چگونه توانستم دانش آموزانم را با نشاط کنم

اقدام پژوهی برای معلم ابتدایی با موضوع چگونه توانستم کلاس درس را با نشاط کنم

اقدام پژوهی مدیریت کلاس درس برای معلم ابتدایی با موضوع چگونه توانستم دانش آموزان و کلاس درسم را با نشاط کنم نمونه ای دقیق و کامل در قالب ورد و قابل ویرایش اقدام پژوهی برای معلم ابتدایی با موضوع چگونه توانستم دانش آموزانم را با نشاط کنم معلمان پژوهنــــــــــــــــده تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهی معلم دبستان  را تایید و همه محتویات آن را بر مبنای آخرین بخشنامه های آموزش…

150,000 ریال

اقدام پژوهی ارتقا آموزش از طریق مدیریت کلاس

اقدام پژوهی 1402 در باره چگونه توانستم با مدیریت کلاس کیفیت آموزش بین دانش آموزانم را ارتقا دهم؟

عنوان اقدام پژوهی 1402 مدیریت کلاس با عنوان کلی ارتقا آمو.زش از طریق مدیریت کلاس در باره مدیریت کلاس

چگونه توانستم مدیریت کلاس درسم را بهبود بخشم؟

25000 تومان – خرید

 توصیف وضعیت موجود :

 عدم همکاری و توجه دانش آموزان به کلاس ،‌  بی علاقه گی به درس و انجام تکالیف حتی هنگام فراگیری نشانۀ جدید ،‌  نگرانی اولیاء ،‌ خستگی فراوان و عدم احساس رضایتمندی از بازدهی کلاس.

 

 هدف  واقدام پژوهی مدیریت کلاس درس ضرورت انتخاب  روش :

–  شناسایی عوامل تأثیر گذار در مدیریت کلاس و راهبردهای اصلاح این عوامل در کلاس.

–       اصلاح الگوی مدیریتی کلاس درس.

–       بررسی راههای کاهش و از بین بردن مشکلات درسی دانش آموزان.

مطالعه کتب ،‌نشریات ،‌مجلات رشد و تکنولوژی ،‌تحقیق دربارۀ روشهای مدیریتی و تدریس از طریق سایت،‌راهنمایی گرفتن از استادان ،‌تبادل نظر با همکاران مجرب ،‌ گفتگو با مدیر و معاون و مربی آمادگی و مشاور مدرسه ،‌مصاحبه با اولیاء‌ دانش آموزان ،‌مشاهده رفتار (‌غیرمستقیم)‌،‌تهیه پرسشنامه مخصوص دانش آموز (‌با علائم مخصوص)‌،‌والدین ،‌معلم ،‌بررسی جدول تکالیف (‌ماهانه)

 تحلیل اطلاعات : پس از مطالعه و بررسی انجام شده و استخراج اطلاعات از پرسشنامه ها و جداول دریافتم اکثریت دانش آموزان درس و مدرسه را دوست دارند ،‌یادگیری مطالب جدید بر ایشان خوشایند است ،‌دوست دارند در کلاس یاد بگیرند و کانون توجه معلم باشند و….

به بررسی  و تفسیر مجدد یافته ها پرداخته و متوجه شدم باید در مدیریت کلاس درسم تغییراتی بدهم.

 راه حلهای پیشنهادی: با تعیین روشهای مدیریتی مناسب برای کلاس تصمیم گرفتم در کلاس محیط (‌فیزیکی و روانی)‌و شرایط آموزشی بوجود آوردم که در آن فرآیند بازدهی ،‌ یادگیری به مؤثرترین وجه ممکن انجام گرفته و بازده آموزشی به حداکثر برسد.

 چگونگی اجرای راه حل :

–  تعیین مقررات کلاسی با کمک دانش آموزان و بیان این مقررات با نقاشی و نصب روی برد.

–       مشارکت دادن دانش آموزان در تدریس و فعالیتهای کلاس.

–       صدازدن آنها به اسم.

–       استفاده از محرکهای متنوع.

–       نظارت بر همۀ‌ کلاس.

–       توجه به فعالیتها و رفتارهای مثبت آموزشی وتربیتی

–       گذاشتن روز نشاط در برنامه.

–       تشکیل گروه یاوران در کلاس و حیاط.

 

نظارت بر اجرای را ه حلها: پس از دادن تغییرات فوق مسائل و مشکلات دانش آموزان رفته رفته به حداقل رسید،‌خستگی همیشگی از من گرفته شد و رضایتمندی اولیاء ودانش آموزان و بالطبع خودم بیشتر شد. مقایسه جدول تکالیف دانش آموزان قبل و بعد از اجرا نشان دهنده تغییرات مثبت بود . معاون آموزشی و پرورشی و مشاور آموزشگاه تغییر رفتار را مشهود قلمداد می کردند. دانش آموزان کمتر از هم شکایت دانستند و مشکلاتشان را خود قضاوت می کردند.

 

جمع آوری اطلاعات (‌شواهد2): اقدام پژوهی مدیریت کلاس درس

در این آیتم اقدام پژوهی مدیریت کلاس درس میبینید : انتخاب روش صحیح مدیریت ،‌می تواند در پرورش مهارتهای اجتماعی ،‌خلاقیتها و توانایی های دانش آموزان نقش مهمی داشته باشد و مشکلات انضباطی کمتری در کلاس و مدرسه مشاهده می شود (‌پس به عنوان معلم باید بدانیم کلاس درس ما محیطی چند بعدی است و شامل افراد گوناگون ،‌با احساسات و استعدادهای متفاوت  که نمی توان برای همۀ‌ آنان نسخۀ ثابت پیچید. پس اداره کردن چنین محیطی نیازمند تصمیمات آنی و اقدامات سریع و مداوم دارد و به مهارتهای خاص مدیریتی و گاهی تلفیقی از چند روش مدیریتی نیاز دارد.

 

انتخاب راه حل جدید و اجرای ارزشیابی:

با توجه به تغییرات قابل توجهی که در رفتار دانش آموزان محقق شده بود و پس از جمع آور اطلاعات از طریق مشاهدات ،‌مصاحبه با معاونین آموزشی و پرورشی ، ‌نظر سنجی از والدین و دانش آموزان دیگر و ارزیابی خودم به عنوان معلم که 9 ماه با آنها بودم ،‌آوردن رتبه در کنفراس علمی شاهد،‌تشویق مکرر آنها توسط کار در مدرسه و … تغییرات کاملاً‌محسوس بوده و بهبود صورت گرفته بود.

دانلود اقدام پژوهی مدیریت کلاس درس

25000 تومان – خرید

اقدام پژوهی معلمان پایه اول ابتدایی: ترغیب دانش آموز پايه اول به حضور در کلاس

اقدام پژوهی معلمان پایه اول ابتدایی: ترغیب دانش آموز پايه اول به حضور در کلاس

اقدام پژوهی معلمان پایه اول ابتدایی اقدام پژوهی معلمان پایه اول ابتدایی با موضوع چگونه توانستم دانش آموز پايه اول را به حضور در کلاس علاقمند کنم معلمان پژوهنــــــــــــــــده تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهی معلم ابتدایی  را تایید و همه محتویات آن را بر مبنای آخرین بخشنامه های آموزش و پرورش می داند. همانطور که می دانید درباره اقدام پژوهی باید به مطالب…

150,000 ریال
اقدام پژوهی برای آموزگاران مقطع ابتدایی با موضوع چگونه توانستم رها را به محیط کلاس علاقمند کنم

اقدام پژوهی برای آموزگاران مقطع ابتدایی با موضوع چگونه توانستم رها را به محیط کلاس علاقمند کنم

اقدام پژوهی برای آموزگاران مقطع ابتدایی با موضوع چگونه توانستم رها را به محیط کلاس علاقمند کنم دقیق و کامل در قالب ورد و قابل ویرایش اقدام پژوهی برای آموزگاران مقطع ابتدایی با موضوع چگونه توانستم رها را به محیط کلاس علاقمند کنم معلمان پژوهنــــــــــــــــده تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهی معلم ابتدایی  را تایید و همه محتویات آن را بر مبنای آخرین بخشنامه…

150,000 ریال
اقدام پژوهی برای معلمان دبستانی با موضوع چگونه توانستم دانش آموزم سعید را به کلاس جدید جذب نمایم

اقدام پژوهی برای معلمان دبستانی با موضوع چگونه توانستم دانش آموزم سعید را به کلاس جدید جذب نمایم

اقدام پژوهی برای معلمان دبستانی با موضوع چگونه توانستم دانش آموزم سعید را به کلاس جدید جذب نمایم در قالب ورد و قابل ویرایش اقدام پژوهی برای معلمان دبستانی با موضوع چگونه توانستم دانش آموزم سعید را به کلاس جدید جذب نمایم معلمان پژوهنــــــــــــــــده تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهی معلم ابتدایی   را تایید و همه محتویات آن را بر مبنای آخرین بخشنامه های…

150,000 ریال
اقدام پژوهی با موضوع رفع مشکل وابستگی به والدین و کلاس گریزی دانش آموز{1402}

اقدام پژوهی با موضوع رفع مشکل وابستگی به والدین و کلاس گریزی دانش آموز{1402}

اقدام پژوهی کلاس گریزی فایل ورد مقاله فرار از مدرسه {1402} بی میلی به مدرسه -بی میلی و کلاس گریزی با عنوان اقدام پژوهی کلاس گریزی – چگونه توانستم علل فرار از مدرسه دانش آموز را شناسایی و آنها را برطرف سازم نمونه اقدام پژوهی کلاس گریزی – رفع مشکل به کمک راهکار های اثر بخش , شناسایی علت مشکل که وابستگی به والدین بود دانلود نمونه اقدام پژوهی کلاس گریزی با موضوع چگونه توانستم به کمک راهکار های اثر بخش بی میلی به مدرسه…

150,000 ریال
اقدام پژوهی با موضوع چگونه توانستم بی میلی و کلاس گریزی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی را بهبود بخشم

اقدام پژوهی با موضوع چگونه توانستم بی میلی و کلاس گریزی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی را بهبود بخشم

اقدام پژوهی کلاس گریزی دانش آموز اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان با موضوع چگونه توانستم  بی میلی و کلاس گریزی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی را بهبود بخشم معلمان پژوهنــــــــــــــــده تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهی معلم  دوم دبستان  را تایید و همه محتویات آن را بر مبنای آخرین بخشنامه های آموزش و پرورش می داند. همانطور که می دانید درباره اقدام پژوهی باید…

150,000 ریال
اقدام پژوهی کلاس گریزی با موضوع چگونه توانستم بی میلی و کلاس گریزی امیر و امین دانش آموزان پایه اول ابتدایی را بهبود بخشم

اقدام پژوهی کلاس گریزی با موضوع چگونه توانستم بی میلی و کلاس گریزی امیر و امین دانش آموزان پایه اول ابتدایی را بهبود بخشم

اقدام پژوهی کلاس گریزی با موضوع چگونه توانستم بی میلی و کلاس گریزی امیر و امین دانش آموزان پایه اول ابتدایی را بهبود بخشم نمونه دقیق و کامل در قالب ورد اقدام پژوهی کلاس گریزی با موضوع چگونه توانستم  بی میلی و کلاس گریزی امیر و امین دانش آموزان پایه اول ابتدایی را بهبود بخشم معلمان پژوهنــــــــــــــــده تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهی معلم…

150,000 ریال
اقدام پژوهی معلمان پایه اول ابتدایی: ترغیب دانش آموز پايه اول به حضور در کلاس

اقدام پژوهی معلمان پایه اول ابتدایی: ترغیب دانش آموز پايه اول به حضور در کلاس

اقدام پژوهی معلمان پایه اول ابتدایی اقدام پژوهی معلمان پایه اول ابتدایی با موضوع چگونه توانستم دانش آموز پايه اول را به حضور در کلاس علاقمند کنم معلمان پژوهنــــــــــــــــده تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهی معلم ابتدایی  را تایید و همه محتویات آن را بر مبنای آخرین بخشنامه های آموزش و پرورش می داند. همانطور که می دانید درباره اقدام پژوهی باید به مطالب…

150,000 ریال
اقدام پژوهی برای آموزگاران مقطع ابتدایی با موضوع چگونه توانستم رها را به محیط کلاس علاقمند کنم

اقدام پژوهی برای آموزگاران مقطع ابتدایی با موضوع چگونه توانستم رها را به محیط کلاس علاقمند کنم

اقدام پژوهی برای آموزگاران مقطع ابتدایی با موضوع چگونه توانستم رها را به محیط کلاس علاقمند کنم دقیق و کامل در قالب ورد و قابل ویرایش اقدام پژوهی برای آموزگاران مقطع ابتدایی با موضوع چگونه توانستم رها را به محیط کلاس علاقمند کنم معلمان پژوهنــــــــــــــــده تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهی معلم ابتدایی  را تایید و همه محتویات آن را بر مبنای آخرین بخشنامه…

150,000 ریال
اقدام پژوهی برای معلمان دبستانی با موضوع چگونه توانستم دانش آموزم سعید را به کلاس جدید جذب نمایم

اقدام پژوهی برای معلمان دبستانی با موضوع چگونه توانستم دانش آموزم سعید را به کلاس جدید جذب نمایم

اقدام پژوهی برای معلمان دبستانی با موضوع چگونه توانستم دانش آموزم سعید را به کلاس جدید جذب نمایم در قالب ورد و قابل ویرایش اقدام پژوهی برای معلمان دبستانی با موضوع چگونه توانستم دانش آموزم سعید را به کلاس جدید جذب نمایم معلمان پژوهنــــــــــــــــده تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهی معلم ابتدایی   را تایید و همه محتویات آن را بر مبنای آخرین بخشنامه های…

150,000 ریال

 

مروری بر موفق ترین روش های مدیریت کلاس درس

معلم پیوسته معلومات و اطلاعات خود را باید به روز و نو کند. باید علم خود را گسترش دهد. تا بتواند از عهده پاسخگویی به پرسشهای دانش آموزان در سطح بالاتر بر آید. و از پاسخ دادن نادرست به سوالات دانش آموزان پرهیز کند. و در صورتی که جواب سوال دانش آموزان را نمی داند باید آنقدر مهارت داشته باشد که به نحوی سوال را به شکل دیگر به خود دانش آموزان به عنوان کار تحقیق ارائه دهد. علاوه بر تسلط به موضوع درس معلم باید مفهوم یادگیری و یاد دادن را بداند. درس دادن شامل فعالیتهای معلم می باشد. که باعث واداشتن دانش آموزان به توجه ، مشاهده ، ایجاد ارتباط ، یاداوری ، استدلال و نتیجه گیری می شود. معلم باید نسبت به نیاز هاو احساسات دانش آموزان کلاس حساس باشد همه یادگیرندگان یک کلاس شما بچه های باهوش نیستند از نظر میزان هوش و توانایی ذهنی و جسمی و از نظر استعداد متفاوت هستند. و چه دانش آموزان با هوش و چه دانش آموزان کم هوش و چه دانش آموزان منظم و مرتب و چه آنهایی که سرکش و یاغی و یا بازیگوش هستند همگی نیاز به حمایت و تشویق دارند. و معلم نباید از انتقاد کردن بیش از حد لازم استفاده کند . و لازم نیست زیرا گاهی وقتها انتقاد کردن بیش از حد معلم می تواند تبدیل به حالت سرزنش و سر کوفت زدن از نظر دانش آموز جلوه کند. و احتمالا اثر تخریبی آن بیش از فوایدش خواهد بود. معلم باید کار هایش قبل از ورود به کلاس سازمان یافته وآماده نماید یعنی از وقت و زمان خود به خوبی استفاده کند. و از قبل برنامه آموزشی خود را تنظیم کرده و برای عوض کردن موضوع بحث و گفتگو از لحظه ها در کلاس خوب استفاده نماید. در کلاس فعالیتهای متنوعی را به کار گیرد. زیرا باعث می شود هر حادثه یادگیری مقدمه و بهانه ای برای حادثه یادگیری دیگر باشد. از برنامه یا جدول یادگیری مثل جدول تحلیل محتوایی درس و طرح درس مناسب که از قبل آماده کرده است و مورد بررسی قرار داده است استفاده کند این بخصوص برای معلمان تازه کار امر ضروری است. و معلم تمام تلاش خود را باید بکار بگیرد تا کلاس خود را به صورت زنده و شاد و فعال اداره کند. ولی بر دانش آموزان فشاری بیش از حد توانشان وارد نکند. و به دانش آموزان فرصتهای بیشتری بدهد تا خود برای یادگیری آماده کند.

 یک معلم باید دانش آموزان خود را برای یادگیری انگیخته نگه دارد. و چنان فضای روانی مناسبی را ایجاد کند که دانش آموزان را نسبت به یادگیری مطالب و گوش دادن و کنجکاو بودن آماده نگه دارد. موجباتی را فراهم نماید که هر چند دانش آموزان در حال نشسته به یادگیری بپردازند. زیرا بعضی مواقع بچه ها از نشستن روی صندلی معمولا نا مناسب مدارس خسته و شکایت می کنند. معلم باید آگاه باشد و چنان کنترل کلاس را در اختیار بگیرد که گویی چشمی نیز در پشت سر خود دارد. و هیچوقت دانش آموزان نباید احساس کنند که تحت کنترل یا فشار معلم هستند. معلمی هم حرفه و هم هنر است. معلم باید خوب مهارتهای تدریس را در کلاس در موقعیت های مناسب به کار بگیرد. بطوری که این مسئله می تواند باعث جلب توجه و جذب و افزایش علاقه دانش آموزان به سوی فعالیتهای یادگیری شود. شما می توانید از مهارتها ، تجربیات معلمان برجسته و قدیمی و یا موفق در همان مدرسه یا مدارس دیگر استفاده کنید. هر معلم از قبل باید مهارتهای لازم را برای آن درس مشخص نماید و آنها را در مدت زمان مناسب تمرین و تکرار کند و بیاموزد. ودر ضمن ارتباط معلم با دانش آموزان باید مطلوب باشد. در آن صورت حاصل آن نوعی اشتراک اطلاعات ، معلومات و مهارتها میان معلم و دانش آموزان خواهد بود. یکی از راههای کنترل و مدیریت کلاس طرح پرسشهای مناسب توسط معلم ، جهت برانگیختن تفکر و جهت دادن به مسیر یادگیری دانش آموزان به هنگام انجام فعالیتها است. معلم باید از انواع پرسشهای علمی مانند پرسشهای سازنده ، واگرا ، همگرا ، موضوع مدار ، فرد مدار ، پرسشهای مناسب برای دریافت و پرورش ایده ها دانش آموزان و پرسشهای متمرکز کننده ، پرسشهای برای پرورش مهارتهای یادگیری و… استفاده کند و در زمینه سنجش و اندازه گیری اطلاعات کافی داشته باشد زیرا مطرح شدن پرسش توسط معلم یکی از راههای کنترل و اداره فعالیتهای کلاسی به شمار می آید. معلم برا اینکه دانش آموزان خود را کنترل کند باید آنها را بشناسد و آنها را در امر یادگیری و سایر فعالیتهای کلاسی مشارکت دهد. و تشویق کند و استفاده از همکاری دانش آموزان در فعالیتهای یادگیری امری ضروری برای رهبری ، هدایت ، اداره کلاس درس است و همچنین نوعی احترام گذاشتن به دانش آموزان می باشد وقتی شما در مدیریت و امر یادگیری از آنها کمک می گیرید آنها احساس خوبی پیدا می کند. حتی شما می توانید برای حل برخی از مشکلات کلاس با آنها مشورت نماید و از آنها نظر خواهی کنید.

 تا جایی که امکان دارد از اطلاعات و آموخته های قبلی دانش آموزان در امر تدریس استفاده کنید. و تنها از روش سخنرانی در کلاس استفاده نکنید زیرا این روش به تنهایی برای دانش آموزان بخصوص دانش آموزان بازیگوش و فضول و نا آرام که دوست ندارند گوش دهند و یا یاداشت برداری کنند زیاد مفید نیست و نتیجه خوبی به همراه ندارد. بهتر از از روشهای مختلف و متنوع مانند روش مباحثه ای که دانش آموزان را برای شرکت فعال در پاسخ گویی به سوالات ، اظهار نظر و رقابت مثبت و دفاع از نظر خود تشویق می کند استفاده کنید و یا می توانید از روشی به نام روش تمرین وتکرار که همواره سبب ترغیب دانش آموزان به انجام یادگیری مهارتها می شود استفاده کنید و گاهی وقتها می توانید از روش پژوهش گروهی که نوعی فعالیت دسته جمعی دانش آموزان در گروه های کوچک به منظور انجام دادن امر مطالعه و سازماندهی یادگیری است استفاده نماید البته در این مورد باید حتما معلم از قبل مراحل جریان پژوهش گروهی را با دانش آموزان در میان بگذاردو آن را بررسی و کنترل کند. این روش بهتر دانش آموزان را برای زندگی آینده آماده می کند. بررسی محققین آموزشی نشان داده است که دانش آموزان به شرکت فعال و در یافت مسئولیت در گروه های کوچک تمایل و علاقه بیشتری نشان می دهند.

حتی یکی روشهای مناسب جهت برقراری ارتباط همه جانبه بین معلم و شاگردان در کلاس استفاده از روشهای آزمایشگاهی است که در ایجاد انگیزش در دانش آموزان و در گیر شدن ذهنی ، جسمی و بکار گیری تمام حواس جهت انجام فعالیتهای آزمایشگاهی باعث می شود آنها کمتر به مسائل دیگر بپردازند. معلم باید مهارت آغاز درس را خوب انتخاب نماید مثلا از یک داستان ، از یک مشاهده نا همخوان که او فکر نمی کند و انتظار اتفاق افتادن آن نیست و یا از یک پرسش خوب یا طرح یک معما درس را آغاز کند. و از دانش آموزان برای پیدا کردن جواب و حل آن مسئله یا پرسش و یا معما کمک بخواهد. معلم می تواند از روشی به نام روش مکاشفه ای استفاده کند که دانش آموزان و فعالیتهای فکری آنها را در جهت کشف برخی مفاهیم و اصول علمی هدایت می کند و فرصت کمتری برای بازیگوشی و انجام مسائل بی مورد پیدا می کنند. استفاده از روش پرسش و پاسخ در روش مکاشفه ای می تواند سبب افزایش مهارتهای ذهنی در دانش آموزان بگردد و از آنجا که خود دانش آموزان شخصا مطالب را کشف می کنند ذوق و اشتیاق او به یادگیری و انجام فعالیتها و منظم بودن بیشتر می کند . حتی استفاده به موقع و مناسب از این روش انجام دهید ، نگاه کنید و یاد بگیرید در مورد همه بچه ها ( باستعداد- کم استعداد – متوسط ؛ ضیعف و….) کارایی فراوان دارد.

اقدام پژوهی در مورد مدیریت کلاس

در این نمونه اقدام پژوهی در مورد مدیریت کلاس استفاده میشود:

در این روش آنها از یکدیگر کمک می گیرند و در گروه همدیگر را راهنمایی می کنند و بتدریج تواناییها و قابلیتها ی گروهی دانش آموزان افزایش یافته و یاد می گیرند چگونه به یکدیگر احترام بگذارند و چگونه با هم همکاری داشته باشند. اگر معلم از برنامه یادگیری کند استفاده کند و در عین حال باعث سردرگمی دانش آموزان خود می شود. و فضای روانی کلاس به نحوی خواهد شد که یادگیری برای آنها خسته کننده می گردد. مدیریت و اداره کلاس دستخوش تغییر خواهد شد و کنترل کلاس از مسیر اصلی خارج می گردد. معلم باید بکوشد تا دانش آموزان کلاس خود را به نحوی به فعالیت وا دارد که هیچ یک از آنان احساس خستگی و یکنواختی نکنند. زیرا خستگی و یکنواختی خود عاملی برای پیدایش شیطنت های دانش آموزان و بی نظمی در کلاس است. معلم باید دارای آن چنان شیوه رفتاری مطلوب ، دوستا نه ای و در حد استاندارد آموزشی باشد که اکثریت دانش آموزان را به گوش دادن درس علاقمند نماید. و غالبا باید نسبت به شنیدن عقاید و نظر های جدید دانش آموزان تمایل نشان دهد. و از دانش آموزان خود دعوت کند که در بحث و گفتگوی آزاد شرکت کند. خود معلم در بحث و گفتگو آن چنان خود را پر انرژی نشان دهد که این انرژی از او به دانش آموزان سرایت نماید. و در هنگام رهبری و هدایت دانش آموزان در کلاس درس ودر مواقعی که بحث و جدالی پیش می آید برای دفاع از اعتقادات و نگرشها و باور داشتنهای سالم و صحیح بر اساس عقل سلیم و دور از هر نوع تعصب ، تبعیض و یک سو نگری آمادگی لازم را دارا باشد. و نرم خویی و صبور بودن را به کار گیرد.

عناوین و سرفصل ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *